top of page

Kjøp- og salgsbetingelser

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp i dette tilfellet menes salg av vare til forbruker som i hovedsak ikke handler som ledd i næringsvirksomhet, selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Denne kontrakten er utarbeidet av Forbrukerombudet.

Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av nevnte salgsbetingelser. Dersom kontrakten ikke gir direkte løsning på en problemstilling, utfylles kontrakten med andre relevante lovbestemmelser.

​

Kjøpsbetingelser

1. Generelle vilkår
Pyntekroken følger norsk angrerettlov og direktivet 2011/83/EU for forbrukerrettigheter. For å utføre en ordre må kunden være myndig, 18 år, eller ha foreldrenes samtykke. I tillegg til våre spesifikke betingelser her, gjelder forbrukerrådets standard betingelser for forbrukerkjøp på internett. Disse er gjengitt i sin helhet under våre betingelser.  

2. Bestilling
Din bestilling vil bli besvart med en skriftlig ordrebekreftelse via e-post. Alle bestillinger anses bindende. Har du lagt inn en bestilling ved en feil må du kontakte oss umiddelbart.


3. Priser
Alle priser er inklusive norsk merverdiavgift (MVA) og priser er oppgitt i norske kroner. (NOK). Avgift for frakt tilkommer med 69 kroner på hver bestilling. Denne kostnaden vil komme frem i totalbeløpet i kassen.

Fri frakt ved kjøp over 800 kroner. 

4. Betaling
Kortbetaling via Stripe

Vi aksepterer Visa og MasterCard, dette skjer gjennom en kryptert tilkobling til DIBS betaling. Det lagres ikke noe kredittkortinformasjon og vi har ingen mulighet for å se dette. 

 

Wix invocie/payments

Du kan også velge å handle med faktura. Gjennomfør handelen i dag og betal innen 14 dager. Faktura er gratis. 

5. Leveringstid

Normal leveringstid er 1-5 virkedager etter at pakken er sendt fra oss. Dette er basert på Postens egne estimater, og avvik fra deres side kan forekomme. Pyntekroken pakker og sender ordre daglig, unntak gjelder ordre som blir bestilt lørdager, søndager og helligdager – disse blir sendt første virkedag. Når pakken er klar og blir sendt fra oss, vil du motta sendingsbekreftelse. Dersom pakken ikke blir hentet innen hentefristen vil ordren sendes i retur til vårt lager – denne type retur er ikke dekket av angreretten i henhold til Angrerettloven. I dette tilfellet vil det påløpe et gebyr på kr 250,- dette for tur/retur. Uavhentede pakker som kunden ønsker sendes på nytt vil belastes med ny frakt.

 

Hvis pakken ikke er ankommet innen 6 virkedager etter sendingsbekreftelse, ber vi om at du umiddelbart kontakter oss slik at vi kan spore pakken og eventuelt melde den savnet.

​

6. Frakt
Frakt på 69 kroner inkludert norsk merverdiavgift tillkommer på alle bestillinger. Hvis du handler for mer enn 800 kroner er det gratis frakt.

 

7. Garanti

Formelt foreligger det ikke noen garanti på varene utover det som evt. gis fra produsentens side. Vi ønsker imidlertid at alle våre kunder skal være 100 % fornøyd med kjøpet. I tilfeller hvor du ikke er fornøyd med et produkt, kontakt oss så vi sammen kan finne en grei løsning.

8. Åpent Kjøp /Angerrett
Pyntekroken.no følger norske angerrettloven. Dette betyr at kunder har rett til å angre kjøpet innen 14 dager å returnere en eller alle varer, uten spesiell grunn. Artikler må returneres intakt og i originalemballasje . Kunden er ansvarlig for returkostnadene.

Hvordan benytte deg av angreretten:

  • Kontakt oss ved Ã¥ sende mail til post@pyntekroken.no og gi beskjed om at du ønsker Ã¥ benytte deg av angreretten.

  • Send varen i retur med post til: Pyntekroken.no, Toppevegen 5, 5136 MjølkerÃ¥en. Varen mÃ¥ være i original uÃ¥pnet emballasje. Avsender betaler selv porto, oppkrav blir ikke godtatt. I tilfeller hvor du ikke henter pakken pÃ¥ postkontoret, vil denne sendes i retur, postens gebyr for dette kr 250,- bli trukket fra nÃ¥r ordren krediteres.

  • NÃ¥r vi mottar den returnerte varen, vil det krediteres og pengene vil automatisk retuneres til kjøper. Vi refunderer ikke frakt vi har lagt ut for Ã¥ sende varene til kunden. Om kunden har handlet for over 800kr, vil kunden likevel trekkes for butikkenes faste fraktkostnad for varer under 800kr.


  • 9. Klager/konfliktløsing
    Pyntekroken følger norsk lov, derfor er vi forpliktet til å erstatte defekte/ødelagte produkter uten kostnader. Når det gjelder konfliktløsning se punkt 14 i forbrukerrådets standard betingelser på internett.


    10. Hvis pakken din ikke blir hentet
    Når pakken ankommer hentestedet må den hentes innen 14 dager, etter 14 dager går pakken automatisk i retur, og pyntekroken må betale frakt tur/retur. I disse tilfellene blir det tatt et gebyr på 250 kroner for å dekke utgiftene.

    Dersom du ikke har mottatt pakken innen 6 virkedager må du ta kontakt med oss.

    Dersom pakken ikke blir hentet, er dette ikke det samme som å benytte seg av angreretten, se punkt 8 dersom du skal benytte deg av angreretten – pakken må da hentes og returneres på kjøpers bekostning. 

    11. Sikkerhet
    Vi vil ikke under noen omstendigheter avsløre noen personlig informasjon uten samtykke fra personen. Det samme gjelder e-postadresser.

     

    12. Cookies
    25.juli 2003 trådte ekomloven i kraft, i henhold til denne loven skal alle som
    besøker et nettsted godkjenne bruk av informasjonskapsler. Når du besøker vårt nettsted lagres det session cookies, disse holder oversikt over innlogging (dersom du er innlogget som kunde), og handlekurven som du handler. Session cookies lagres ikke over en lengre periode, men forsvinner når nettleseren lukkes.

     

    Salgsbetingelser

    ​

    1. Avtalen
    Avtalen mellom kjøper og selger består av disse salgsbetingelsene og opplysninger (opplysninger om varen, mengde, kvalitet, pris, leveringsbetingelser og andre egenskaper) gitt i nettbutikken (bestillingsløsningen) og eventuell direkte korrespondanse mellom kjøper og selger.

    Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

    ​

    2. Partene

    Selger er:

    Pyntekroken
    Org. Nr 930 480 738
    Toppevegen 5
    5136 Mjølkeråen
    Norge
    E-post: post@pyntekroken.no
    Tlf: +47 48 03 91 53

    Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

     

    3. Priser
    Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. Pyntekroken.no tar forbehold om feil priser og beholdning.

     

    4. Avtaleinngåelse
    Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.

    Avtalen er ikke bindende dersom det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

     

    5. Ordrebekreftelse

    Når selger mottar bestillingen fra kjøperen, skal selger uten ugrunnet opphold bekrefte ordren, dette gjøres ved å sende ordrebekreftelse til kjøper. Pyntekroken anbefaler kjøper å kontrollere at ordrebekreftelsen stemmer overens med antall, varetype, pris, osv. I de tilfeller hvor dette ikke samsvarer må kjøper ta kontakt med selger så snart som mulig.

     

    6. Betaling

    Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

    Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

    Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen kommer frem av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

    Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

     

    7. Levering
    Levering er skjedd når kjøper eller hans representant har overtatt tingen.

    Levering skjer på den måten som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Pynktekroken.no bruker Posten til å sende varer, leveringstiden varierer fra 2-5 virkedager etter at pakken er sendt fra oss, dette basert på postens egne estimater. Unntak gjelder ved kampanjer som Black Friday og jul. Vi sender normalt ordren samme dag eller neste virkedag, Pyntekroken.no kan bruke noe lengre tid ved sommerferie.

     

    8. Risikoen for varen
    Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen, dette i tråd med punkt 7. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

    ​

    9. Angrerett

    NB! Angrerett gjelder kun for kjøp utført av privatpersoner. For kjøp mellom firma (B2B) er angreretten ikke gjeldende. 

    Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

    Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen begynner å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema, i tilfeller hvor kjøper ikke mottar angrerettsskjema vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter varen er mottatt. Dersom kjøper ikke mottar informasjon om angrerett i det hele tatt, er fristen 1 år.

    Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

    Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selger innen rimelig tid og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Selger er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dagen selgeren mottar varen/henteseddel eller varen stilles selger til rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten, men selger kan kreve at kjøper betaler kostnader for returforsendelsen.

    NB! Returomkostninger dekkes av kunden ved retur av varer ved bruk av angrerett.

    Kjøper kan undersøke produktet før man benytter seg av angreretten. Varen må leveres tilbake til selger i samme stand og mengde som da kjøper mottok varen. Kjøperen må returnere vare i original emballasje, dersom varen ikke er salgbar uten denne. I tilfeller hvor undersøkelse av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøper bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

    Angrerett gjelder ikke i tilfeller hvor varen er personlig og tilpasset kunden, det vil si blant annet personlige fødselstavler og kaketopper.


    10. Undersøkelse av ordren

    Når kjøper mottar ordren, plikter kjøper til å undersøke at ordren er i samsvar med bestilling innen rimelig tid, dette innebærer også om den er skadet under transport eller har mangler. Hvis det oppdages noe som ikke samsvarer med bestilling eller ordren har mangler, må kjøper melde fra til selger, se neste punkt.

    11. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

    Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

    Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

    ​

    Oppfyllelse

    Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

    Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

     

    Heving

    Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

    Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

    Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

    ​

    Erstatning

    Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

     

    12. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

    I tilfeller hvor det foreligger feil/mangel med varen, må kjøper innen rimelig tid etter at dette ble oppdaget melde fra til selgeren om feil/mangel. Fristen er aldri kortere enn to måneder fra kjøper oppdaget mangelen. Reklamasjon må skje senest to år etter at kjøper overtok varen Ved forsinkelse må krav rettes til selges innen rimelig tid innen leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.

    Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

    Reklamasjon til selgeren skal skje skriftlig.

     

    Retting eller omlevering

    Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

     

    Prisavslag

    Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

    Heving

    Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

    ​

    13. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

    Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

     

    Oppfyllelse

    Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

    ​

    Heving

    Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

    ​

    Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

    Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

     

    Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

    Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

     

    14. Garanti
    Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13.

     

    15. Personopplysninger
    Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfellet.

    I tilfeller hvor kjøperen ikke samtykker til annet, kan selger kun innhente og lagre personopplysninger som er nødvendig for at selger skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 16 år kan ikke innhentes med mindre det foreligger samtykke fra foresatte/foreldre. Kjøperens personopplysninger utleveres bare til andre dersom det er nødvendig for selger for å kunne gjennomføre avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller.

    For å  kunne sende ut reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selger innhente kjøpers samtykke til å benytte kjøpers personopplysninger til andre formål ved avtale inngåelse. I slike tilfeller må det opplyses om hva personopplysningene skal brukes til og hvem som skal benytte opplysningene. Samtykke fra kjøper må bli gitt frivillig og avgis ved aktiv handling, eksempelvis avkrysning.

    Kjøper skal enkelt kunne kontakte selger for eksempel per telefon/epost ved spørsmål om bruk av personopplysninger eller dersom selger ønsker at opplysningene slettes/endres.

     

    16. Konfliktløsning
    Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.

    Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

     

    17. Produktinformasjon og produktbilder
    Vi i pyntekroken.no arbeider stadig med å gjengi konkrete produktbeskrivelser og bilder som samsvarer med produktet, vi tar allikavel forbehold om feil i produktbeskrivelse og at bilder kan avvike fra foto avhengig av fargeforskjeller på skjermer.

    bottom of page